تبلیغات
313 یاران خورشید - سلماس - علت استفاده شیعیان از مهر در نماز
313 یاران خورشید - سلماس
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر واجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه
همانگونه كه اصل یك عبادت باید از جانب شرع مقدس بیان شود شرایط، اجزاء و كیفیت آنها نیز باید از طرف شارع به وسیلة پیامبر گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ بیان شده باشد.

 

 

از جمله اشكالاتی كه به شیعیان گرفته شده و وهابیون آن را مستمسكی برای توهمات خود قرار داده اند استفاده شیعه از مهر برای اقامه نماز است.

 

اما براستی چرا شیعیان برای نماز از مهر استفاده می كنند؟


قبل از پرداختن به جواب لازم به ذكر است كه سجده كردن بر خاك و گیاه و امثال آنها به معنای پرستش آنها نیست بلكه سجود و پرستش برای خدا به وسیلة خضوع تا حد افتادن بر خاك بر این امور انجام می شود.

 

همانگونه كه اصل یك عبادت باید از جانب شرع مقدس بیان شود شرایط، اجزاء و كیفیت آنها نیز باید از طرف شارع به وسیلة پیامبر گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ بیان شده باشد و خود حضرت فرمود: «همانگونه كه من نماز می خوانم شما هم مانند من نماز بخوانید».(1)

 

اینك به فرازهایی از احادیث اسلامی كه بیانگر سیره و سنت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ است می پردازیم كه همگی حاكی از آن است كه پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ ،‌ بر خاك و بر روئیدنی های مانند حصیر سجده می نموده است و از سجده بر لباس و پارچه و امثال آن نهی نموده است، درست به همان شیوه ای كه شیعه بدان معتقد است.

 

الف) گروهی از محدثان اسلامی در كتب صحاح و مسانید خود این سخن پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ را بازگو كرده اند كه آن حضرت زمین را به عنوان سجده گاه خود معرفی نموده است، آنجا كه می فرماید: «و جعلت لی الارض مسجداً و طهوراً(2)» از كلمة جعل كه در اینجا به معنای تشریع و قانونگذاری است به خوبی روشن می شود كه این مسأله یك حكم الهی برای پیروان آیین اسلام بوده است و بدین سان زمین كه شامل خاك و سنگ و دیگر اجزای تشكیل دهندة سطح آن می باشد، از طرف شارع مقدس سجده گاه قرار داده شده است و لازمة آن این است كه بر چیزهایی كه از اجزاء زمین شمرده نمی شود، سجده جایز نیست.

 

ب) رفتار پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ در این مورد گواه روشن دیگری است. وائل بن حجر می گوید: من پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ را دیدم هنگامی كه سجده می كرد، پیشانی و بینی خود را بر زمین می نهاد.(3)

 

انس بن مالك و ابن عباس و برخی دیگر مانند عایشه و ام سلمه، گروه بسیاری از محدثان روایت كرده اند كه: «پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ بر حُمزه كه نوعی حصیر بود و از لیف خرما ساخته می شد سجده می نمود.»(4)

 

ابوسعید خُدری از اصحاب رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ می گوید: بر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ وارد شدم و دیدم كه حضرت بر حصیری نماز می خواند.(5)

 

براء بن عازب نقل می كند كه ما پشت سر رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ نماز می گذاردیم، پس آنگاه كه حضرت سرش را از ركوع بر می داشت احدی را ندیدم كه خم شود تا این كه رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ پیشانیش را بر زمین می نهاد، سپس آنان كه پشت سر او بودند به سجده می افتادند.(6)

 

ابوسعید خدری در حدیث دیگری چنین می گوید: هر گاه رسول خدا با مردم نماز می خواند آثار خاك و غبار زمین بر پیشانی و بینی حضرت آشكارا دیده می شد.(7)

 

ج) دسته ای از روایات بر این نكته دلالت دارند كه پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ مسلمانان را به پیشانی نهادن بر خاك به هنگام سجده فرمان می دادند، چنانكه ام سلمه همسر آن حضرت روایت می كند كه پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: رخسار خود را برای خدا به خاك بگذار.(8)

 

د) در دسته ای از روایات از سجده بر لباس و پارچه نهی شده است. در روایتی وارد شده كه رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ مردی را در كنار خود دید كه عمامة او پیشانیش را پوشانده بود، آن حضرت شخصاً اقدام نمود و عمامه را از پیشانی او بالا زد.(9)

 

یا در روایت دیگری چنین آمده است كه پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ مردی را دید كه بر اطراف و كناره های عمامة‌ خود سجده می كند حضرت با دست مبارك به او اشاره كرد كه عمامه ات را بالا ببر و پیشانی را بر زمین بگذار.(10)

 

بدیهی است كه اگر سجده بر پارچه و فرش و مانند اینها جایز بود لزومی نداشت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ شخصاً اقدام كند یا با اشاره به نماز گزار بفهماند كه پیشانی را بر زمین بگذارد. پس در واقع این دستور و رفتار پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ برای آن بود كه به همه بفهماند كه در موقع سجده باید پیشانی بر زمین قرار بگیرد نه بر مثل پارچه و فرش و امثال اینها.

 

لذا خود صحابه هم این موضوع را می دانستند و درموقع سجده بر زمین یا اجزاء و مصادیق آن كه خوراكی و پوشاكی هم نبودند سجده می نمودند. جابر بن عبدالله انصاری می گوید: با پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ نماز ظهر می‌خواندیم، مشتی سنگریزه برگرفتم و در دست نگه داشتم تا خنك شود و به هنگام سجده بر آنها پیشانی گذاردم و این به خاطر شدت گرما بود.(11) بعد راوی می افزاید: اگر سجده بر لباسی كه بر تن داشت جایز بود از برداشتن سنگریزه ها و نگهداری آن آسان تر بود.

 

ابوامیه نقل می كند كه به من خبر رسیده است كه ابوبكر صدیق بر زمین سجده می نمود یا نماز می خواند در حالیكه پیشانی اش را به سوی زمین می كشید تا روی زمین سجده كند.(12) و عمر بن خطاب دستور داد تا كف مسجد النبی ـ صلی الله علیه و آله ـ را با ریگ فرش كنند تا نمازگزاران بر آن سجده كنند.(13) حتی نقل شده است كه بعضی تابعین به تبعیت از اصحاب پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ در موقع مسافرت ها با خود گل خشكیده ای حمل می كردند تا در موقع نماز بر آن سجده كنند. ابن سعد متوفای 209 در كتاب خود می نویسد: مسروق بن اجدع به هنگام مسافرت خشتی را با خود بر می داشت تا در كشتی بر آن سجده كند.(14)

 

از مجموع دلایل یاد شده به روشنی معلوم می گردد كه نه تنها روایات اهل بیت ـ علیهم السلام ـ بر تعیین سجده نمودن بر زمین و آنچه از زمین می روید، در صورتی كه خوردنی و پوشیدنی نباشد دلالت دارد بلكه اصل اولی در روایات اهل سنت كه برگرفته از سنت و سیره رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ و صحابة آن حضرت است اتصال پیشانی بر زمین و چیزهایی است كه از آن می روید و اگر هم در روایاتی سجده بر غیر آنها جایز شمرده شده است، در شرائط اضطراری و در حال عذر گرما یا سرما و امثال آنها بوده است.

 

 

 

پی نوشت ها:

1. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، الوفا، ج79، ص335.
2. بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، كتاب الصلاه، نشر داراحیاء العربی، حدیث428.
3. جصاص حنفی، احكام القرآن، بیروت، ج 3، ص 209، باب السجود علی الوجه.
4. بیهقی، السنن الكبری، ‌كتاب الصلاة، باب الصلاة علی الحمزة، ج2، ص421.
5. همان،
6. همان.
7. ابی داود، سنن، حدیث 894، به نقل كتاب مهر نماز، تالیف عطائی اصفهانی، نشر حضرت عباس ـ علیه السلام ـ ، ص 27.
8. متقی هندی، كنز العمال، نشر حلب، كتاب الصلاة، السجود و ما یتعلق به، ج 7، حدیث 19809.
9. سنن بیهقی، ج 2، ص 105، باب الكشف عن الجبهة فی السجود.
10. همان.
11. همان، ج 1، ص 439، كتاب الصلاه.
12. كنز العمال، ج 8، ص 131.
13. ابن سعد، الطبقات، ج 3، ص 284.
14. طبقات ابن سعد، طبعه بیروت در احوال مسروق بن اجدع، ج6، ص79.

 

جام نیوز





نوع مطلب : دانستنیهای دینی ومذهبی (قرآن واحادیث )، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 25 فروردین 1396 07:19 ب.ظ
Hi, every time i used to check web site posts here early
in the daylight, for the reason that i love to gain knowledge of more and more.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
با استعانت از خداوند هستی بخش عالم هستی ودر ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) در عصری که شیاطین آخرین لحظات حیات نا مشروع خود را در عرصه جولانگاه زمین خاکی سپری مینماید وبا استفاده ازانواع ترفندها (زر وزور وتزویرهاو رسانه ها و سایت ها ولشکر کشی ها وقتل و غارت کشورهای مسلمان وآزاده و تهدیدها و ترورهاو...)درصدد گمراه ساختن انسانها می باشند بر ما منتظران واقعی حضرت ولی عصر (عج) تکلیف شرعی است که ضمن اتفاق واتحاد وهمدلی با خود سازی وسلوک معنوی وچنگ زدن به ریسمان الهی (قرآن وعترت) و شناخت صحیح ازسیره پیامبراکرم(ص) وائمه اطهارعلیهم السلام و دقت نظر در احادیث نورانی آنان از منابع معتبر و توجه ویژه به رهنمود های نائب بر حق ایشان (مقام معظم رهبری ) و بکار گیری آنها در راستای آمادگی هرچه بیشتر و بهتر جهت مقابله با دسایس شیاطین و ایادی آنها وهمچنین جهت زمینه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیه ا....الاعظم (عج) بابصیرتی کامل گام برداریم به همین جهت بنده با احساس مسئولیت در این زمینه این وبلاگ را راه اندازی و امید آن دارم مورد قبول درگاه احدیت وحجت ایشان واقع گردد و دست یاری به سوی تمامی منتظران واقعی حضرت دراز کرده تا این حقیر را از دعاهای پاک و رهنمودهای ارزشمندشان بی نصیب نفرمایند .
به امید ظهورش : ارادتمند احمد خورشیدی

مدیر وبلاگ : احمد خورشیدی
موضوعات
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد مطالب وبلاگ چیست؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :